יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

בית הכנסת "חונן דלים" - המשך הסיור ההיסטורי

מהמצודה המשכנו לכנסיה הרפורמיסטית ההולנדית ועוד נחזור אליה עוד מעט.
בית הכנסת נבנה בתחילת המאה ה 18 - השני בעתיקותו בעולם החדש, אחרי בית הכנסת בקורסאו. המבנה האהוב על גיי. היא מתייחסת לבית הכנסת בלשון נקבה ובכל הפירסומים של האי כתוב שתרגום שם בית הכנסת הוא "היא שמרחמת על העניים", משהו כזה. לא עזר לי כלום. ככה היא אוהבת וככה זה ישאר.
הבנין משופץ קצת ולידו מצאו מקווה יפה שכיום הוא חפור ומוזנח כי לא מצליחים להגיע להסכמה איך לכסות אותו. התמונה למעלה לקוחה מתוך הריסות של מבנה שהיה של החזן של הקהילה ויש אגדה שיש מנהרה בין שני המבנים ובמנהרה היו מחביאים את ספרי התורה כל פעם שהיו מגיעים פירטים ספרדיים או צרפתיים לפשוט על העיר. אומרים שמצאו בין הבניינים גם מטבעות זהב שאין להם זכר ותיעוד היום.
רצפת בית הכנסת הייתה רצפת חול, כמו שהיה מקובל בימים ההם כנגד רעידות אדמה, רואים את השקעים של עצי רצפת עזרת הנשים בקומה השני ולא ברור איך נראה הגג. יש שני שקעים קרוב לתקרה אבל אף אחד לא יודע למה הם שימשו.
אשר לראות במדרגות לעזרת הנשים את החומרים מהם בנו את רוב מבני האבן באי - אבנים ששימשו כזבורית (כן, יש מילה כזו בעברית - balast) משקל שהוסיפו לאניות לשם יציבות כאשר הן היו ריקות. כשמילאו אותן בכל טוב על האי, הוציאו אותן וככה היה הרבה חומר גלם זמין.
ליהודים יש תפקיד חשוב בהיסטוריה של האי, ויש המקצינים ומוכיחים שהיהודים של סתישע הצילו את המהפכה האמריקאית. בכל אופן, כאשר לאנגלים נמאס מזה שתושבי האי נתנו סיוע כזה חשוב למורדים, אגמירל רודני נכנס בהם, ישב באי חצי שנה ובסוף שרף את העיר עד היסוד.
תאוות הבצע שלו והתיעדוף של האנגלים בפיזור הכוחות שלהם (היה חשוב להם לשמור על האיים הקריביים יותר מאשר את הקולוניה האמריקאית) הביא לתבוסה של קורנווליס בג'ורג'טאון וככה האנגלים הפסידו את אמריקה. מגיע להם.

הכנסיה הרפורמיסטית ההולנדית נמצאת בין בית הכנסת והמבצר.
בחצר הכנסיה קברים כמו שמקובל בכנסיות נוצריות. על אחד מהם יש מצבה מפוארת שנתרמה ע"י הקהילה היהודית. וזה למה? כי המושל שנח מתחת מילא תפקיד חשוב בהשכנת שלום בין היהודים הספרדים והיהודים האשכנזיים, עד שבשלב מסויים הוא כינס את שני הצדדים ואמר להם שאם הם לא סוגרים את החשבון ביניהם הוא פשוט יכניס את שני הצדדים לכלא. נותן רעיונות, לא?

במגדל של הכנסיה הם מתכננים לבנות עוד מוזאון.
בחצר, ליד הקברים עץ גומי גדול.
הם קוראים לעץ "Tourist tree".

כי ככה נראה העור של התיירים אחרי יום בשמש - ורוד ומתקלף.

הסיור מסתיים במקום שהתחלנו בו - במוזיאון ההיסטורי, אחרי שעוברים דרך כיכר העיר.
גיי עושה את הסיור לעיתים קרובות, לכל מי שמגיע לאי פחות או יותר. אני הייתי בו כבר פעמיים.

תגובה 1:

  1. :) אחלה תמונות.
    אהבתי את ההקבלה בין העץ לתיירים:))))
    אז מסתבר שגם באי זערורי שכזה יש הרבה מה לראות.

    השבמחק