יום שלישי, 17 במאי 2011

Dyrhólaey - לשון יבשה עם מגדלור ופאפינים לרוב

למקום הזה נסענו בטרמפים לפני המחנה בסולימר שכתבתי עליו בפוסט הקודם.
היו לנו יום וחצי חופשיים, וכך נסענו לנו יערה, מקסיקני אחד ששכחתי כבר את שמו, דוידה (בסגול - יעני דוד באיטלקית) ואני, בטרמפים.
לקחנו אוטובוס לכיוון כביש מספר 1 (הכביש ההקפי של איסלנד - הכביש הראשי, שאכתוב עליו עוד כמה מילים בהמשך). הנהג, פורטוגזי, יעץ לנו לרדת במקום אחר מהמקום שתכננו כי לדעתו יהיה לנו סיכוי יותר טוב לעצור איסלנדים. הוא סיפר לנו שכשהוא הגיע לאיסלנד לקח לו 22 שעות להגיע לאן שרצה ואיחל לנו הצלחה.
התפצלנו לזוגות, ועמדנו על הכביש מקווים שהניסיון שלו לא מבשר את מה שיקרה לנו.
הראשונה שעצרה לנו הייתה נהגת מיניבוס של חוות סוסים. מהחווה שלה המשכנו בעוד שני טרמפים עד לצומת עם השלט שלמעלה.
לא היה צורך בפיצול כי בכל המקרים, גם אחר כך, שכבר עצרו, אז לקחו את ארבעתנו.
אם חשבתם שהמפה בשלט מתארת כפרים ענקיים כמו התמונה הבאה, אז לא, התמונה היא של המרכז הקהילתי של אצבע היבשה הזו.
זה יותר בתי חווה בודדים, פה ושם כמו הבית הזה:
היעד, במרחק של 6 ק"מ הליכה מהצומת הוא המגדלור.
הולכים מהר נגד רוח מקפיאה ומתפעלים כל הזמן מהנוף המדהים. הבתים הבודדים שרואים באופק הם יחסית חדשים. עד לא כל כך מזמן האיסלנדים גרו במערות שהם סגרו אותם מפני השלג, ביחד עם בעלי החיים שלהם. איש המערות האחרון נטש את המערה שלו ב- 1938 אם אני זוכר נכון.
הדרך הסתיימה בעליה למגדלור שרואים בתמונה למעלה, לא חוק מהקצה של המצוק.

מצפון רואים שלושה טרולים שהתאבנו בגלל שלא הספיקו לברוח ונחשפו לאור השמש. לא כל כך חוכמה. השמש שוקעת עכשיו אחרי 11 בערב וזורחת בערך בשלוש. אין חושך של ממש. אפילו לא באיזור שהיינו, רחוק יחסית ממקום ישוב ממשי.
בלב שמורת הטבע עומד מגדלור, נראה נטוש, לא מאוייש בכל אופן.
אבל זה לא החלק הכי מעניין. החלק היפה הוא מצוק שעומד כמעט מנותק מהחוף, שהגישה אליו לא רחוקה מהמגדלור.
כדי שיהיה לכם מושג על הגודל, צילמתי גם את דוידה הולך לו לאורך הלשון.
רואים אותו? שם באמצע השביל.
הכתמים הלבנים על המצוק הם צואת ציפורים, בעיקר של שחפים.
החלטנו להקים את האוהלים מאחורי מבנה ומאחורי הגדר של חצר המגדלור, בתקווה שלא נעוף למטה מהצוק ברוח הנוראית.
לקראת שקיעה התחילו להגיע הפאפינס. נדמה לי שקראתי שבעברית הציפור נקראת יסעור אטלנטי אבל בשבילי הם ישארו puffins.
לי הם עשו תרגילים, כל פעם שהגעתי קרוב אליהם עם מצלמה הם ברחו לי. ניסיתי פעמיים אבל כל פעם חזרתי לאוהל בנסיון נואש להפשיר.
ליערה היה יותר סבלנות משלי ולמעשה חיכיתי להפגש איתה שוב ברקייויק כדי לכתוב את הפוסט הזה עם תמונה של פאפין שהיא צלמה, כי היא נשארה בסולימר עוד שבוע אחרי:
בבוקר קמנו וחזרנו לכביש הראשי. חיכינו לטרמפ שעתיים. התפצלנו שוב לזוגות וזה לא עזר. אנחנו הלכנו בערך קילומטר במחשבה שלשניים יהיה יותר קל לתפוש טרמפ מארבעה וגם זה לא עזר. קפאנו לגמרי. אני הלכתי הלוך ושוב כל הזמן וחלמתי על הקריביים והשמש.
הכביש הראשי של איסלנד, האוטוסטרדה, ובקושי רכב עובר כל 10, 20 דקות.
בסוף הגיע מישהו ולקח אותנו (שוב ארבעתנו) עד לתחנת דלק בה אכלנו ושתינו  שתיה חמה. כל מי לשקח אותנו הסביר לנו על כל מפל, הר וקרחון בדרך. אחרי האיים הקריביים אני עוד במוד של מחשבה על איים קטנים  וקשה לי להתרגל למחשבה שאיסלנד גדולה פי 5 מישראל ופי 150 מסתישע. משם המשכנו עם עוד טרמפ עד ל Solfuss שהיא העיר הקרובה לסולימר. הנהג עורך דין שנוסע לפגישות עם הכלב שלו בכלוב מאחור. לא נראה לי שהוא היה מאושר במיוחד. בסולפוס (ככה אני קורה למקום, האיסלנדים מבטאים את זה לגמרי אחרת) פגשנו מתנדב שיושב קבע בסולימר. הוא הגיע מרקייויק והחלטתי להצטרף אליו לכפר. האחרים חזרו לרקייויק רק כדי לחזור לסולימר כעבור כמה שעות. הרבה אחרי שהתמקמתי והתקלחתי.
ומה שקרה בסולימר אתם כבר יודעים מהפוסט הקודם.

נ.ב. גיא ביקש שאזכיר את הבלוג שלו iceland.co.il
קראתי שם כל מילה לפני הנסיעה כשעוד לא ידעתי אם אני נוסע לאיסלנד להתנדב או סתם לטיול (מה שהתברר לי רק כשהגעתי לכאן והצהרתי "אני כאן").
 בהחלט מומלץ. מאוד נהנתי !!