יום שבת, 20 בנובמבר 2010

The First Salute

זהו גם שמו של ספר שכתבה ברברה טוכמן על הארוע המכונן שמהווה את גאוותה של סתישע - ההצדעה הראשונה של מדינה כלשהי כהכרה בארה"ב כמדינה חופשית. האוניה אנדרו דוריה האמריקאית הגיעה לנמל של סתישע וכמקובל ירתה מטח ברכה וגם נענתה ב 11 יריות של מטח כבוד.
זה בעצם במקום חגיגות יום העצמאות ולכן כל השבוע שלפני היום הזה מלווה בפסטיבל מוזיקלי כל ערב שאותו כבר תיארתי בשני פוסטים.
אחד המקומיים שדיברתי איתו כאן על הנושא אומר שהוא לא מכיר עוד מקום שחוגג את תחילת התמוטטות של המדינה שלו. התוצאה של ההצדעה הראשונה וכל מה שנלווה אליה הייתה שאנגליה שלחה לכאן את גנרל רודני שלמעשה שדד והחריב את המקום עד כדי כך שהאי לא התאושש מהמכה הזו עד היום.
יש לסיפור היבט מאוד מעניין מנקודת המבט היהודית, אבל על זה בהזדמנות אחרת.

הטקס של ההצדעה הראשונה התחיל בשש בבוקר. לפחות זה היה התכנון. אני הגעתי מאוחר יותר אחרי שהתרנגול המנוול העיר אותי, אכלתי ארוחת בוקר כרגיל וירדתי למבצר, בדרך למועדון הצלילה.
בחצר המבצר התאספו כל נכבדי האי והסביבה, כמובן שנציגים מהולנד שהאי שייך רשמית אליה מה- 10.10.10 (היה קודם חלק מהאנטיליים ההולנדיים) וכמובן שמארה"ב.
מסביב לבמה המרכזית (אותה לא צילמתי כי היא הייתה תחת סככה כזו וכושים בצל לא יוצאים טוב בתמונה והאמת שגם לא היה כל כך מה להראות), היו גם תנועות נוער במדים, וכמובן שגם תזמורת מכבי אש.
אחרי חלוקת תעודות הוקרה לפעילים חברתיים, נאום הנציב העליון ועוד כל מיני ברכות, סקצ' של 3 נשים ששחזרו את מה שקרה אז, במבחינת ו"הגדת לבנך", היה שחזור של ההצדעה.

סירה של משמר החופים האמריקאי ירתה תא מטחי הכבוד, נער מקומי שיחק את מושל האי ואן דה גראף נותן את ההוראה לברך במטח בחזרה (רואים שהוא הולנדי, נכון?)

זיקוקים עשו הדמייה של ירי התותחים. בתמונה רואים זיקוק אחד בלבד. לא ספרתי אם היו באמת 11 כמו שצריך. אני מניח שכן.
בנוסף, לציון הארוע הייתה גם רגטה של כ 30 מפרשיות שעשו סיבוב מסנט מרטין, חנו באי בלילה שלפני הטקס, הקיפו את האי וחזרו לסנט מרטין למחרת.

השייטים היו עם תלבושת אחידה, תלבושת לכל צוות והיה נחמד לראות אותם חוגגים בלילה שלפני הטקס עם אוכל ושתיה, ליד הרחבה של המוזיקה שהארתי בפוסט הקודם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה